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153Sm-EDTMP and 177Lu-EDTMP are equally safe and effective in pain palliation from skeletal metastases.

INTRODUCTION: Bone pain from multifocal blastic or mixed lytic-blastic metastatic lesions can be effectively addressed with radiopharmaceuticals with high affinity for such foci. 153 Sm-ethylene diamine tetramethylene phosphonic acid (153 Sm-EDTMP) and 177 Lu-ethylene diamine tetramethylene phosphonic acid) (177 Lu-EDTMP) are two such radiopharmaceuticals. The aim of this study was to make a comparison of efficacy between 153 Sm-EDTMP and 177 Lu-EDTMP in terms of palliation of commonly encountered symptoms in cancer patients, functional status, and pain intensity as measured by Edmonton Symptom Assessment System (ESAS), Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status, and numeric rating scale (NRS) respectively. This study was a double blind randomized clinical trial conducted in a setting of three university hospitals.

MATERIALS AND METHODS: In a randomized double-blind clinical trial 50 patients will with documented painful bone metastases of blastic or mixed lytic-blastic nature were randomly allocated into two groups; group receiving 153 Sm-EDTMP and group receiving 177 Lu-EDTMP. Radiopharmaceuticals were given at a dose of 37.0 MBq / kg body weight in both groups. Scores on ESAS, ECOG performance status and NRS were recorded before the intervention and following the intervention at 2, 4, 6, and 12 weeks. Hematologic toxicity was evaluated by monitoring hematologic parameters at the baseline and at 1, 3, 6, and 8 weeks after the intervention.

RESULTS: Fifty patients, 31 (62 %) females and 19 (38 %) males with the mean age of 66.08 ± 4.53 years were recruited. The baseline means and standard deviations for pain intensity as measured by the NRS were 8.4 ± 1.47 and 8.36 ± 1.43 in 153 Sm-EDTMP- and 177 Lu-EDTMP-treated subjects respectively. Patients of both groups showed significant alleviation of pain observed from the 2nd week (first follow up session) and continuing to the 12th week after treatment . No difference in response to the two radiopharmaceuticals were seen regarding their efficacy in pain alleviation (P < 1.0). Baseline "symptom distress scores" drawn from the ESAS-r in 153 Sm-EDTMP- and 177 Lu-EDTMP-treated groups were 5.5 ± 2.1 and 5.4 ± 2.1, respectively. The scores significantly improved in both groups with the most marked rate of improvement achieved within the first two weeks after treatment. The scores continued to improve until the 12th week of follow-up (P < 1.0, non-significant [ns]). Functional status as measured by ECOG performance status scores improved in both groups over the follow up period. Baseline scores on ECOG performance status in 153 Sm-EDTMP- and 177 Lu-EDTMP-treated groups were 2.5 ± 1.3 and 2.5 ± 1.3 (mean ± standard deviation). At 3 months post-treatment scores improved to 1.6 ± 0.6 and 1.6 ± 0.6 respectively (P < 1.0, n.s.).

CONCLUSIONS: 153 Sm-EDTMP and 177 Lu-EDTMP are safe and effective radiopharmaceuticals in palliation of cancer pain from multiple skeletal metastases of blastic and mixed lyticblastic nature.

EINLEITUNG: Knochenschmerzen von multifokalen blastischen oder gemischten lytisch-blastischen metastatischen Läsionen können mit Radiopharmazeutika mit hoher Affinität für solche Foki wirksam adressiert werden. 153 Sm-EDTMP (Ethylendiamin-tetra[methylenphosphonsäure]) und 153 Lu-EDTMP sind zwei dieser Radiopharmazeutika. Das Ziel der Studie war es, einen Vergleich der Wirksamkeit zwischen 153 Sm-EDTMP und 177 Lu-EDTMP im Hinblick auf die Linderung häufig auftretender Symptome bei Krebspatienten, den funktionellen Status und die Schmerzintensität, gemessen mit dem Edmonton Symptom Assessment System (ESAS), der Eastern Cooperative Oncology Group, durchzuführen (ECOG) Leistungsstatus bzw. numerische Bewertungsskala (NRS). Diese Studie war eine doppelblinde, randomisierte klinische Studie, die in drei Universitätskliniken durchgeführt wurde.

MATERIAL UND METHODEN: In einer randomisierten doppelblinden klinischen Studie wurden 50 Patienten mit dokumentierten schmerzhaften Knochenmetastasen blastischer oder gemischter lytisch-blastischer Art auf zwei Gruppen randomisert: eine Gruppe erhielt 153 Sm-EDTMP und eine Gruppe 177 Lu-EDTMP. Radiopharmazeutika wurden in einer Dosis von 37,0 MBq / kg Körpergewicht in beiden Gruppen verabreicht. Die Ergebnisse zu ESAS, ECOG-Leistungsstatus und NRS wurden vor der Intervention und nach der Intervention nach 2, 4, 6 und 12 Wochen aufgezeichnet. Die hämatologische Toxizität wurde durch Überwachung von hämatologischen Parametern zu Beginn und nach 1, 3, 6 und 8 Wochen nach dem Eingriff bewertet.

ERGEBNISSE: Fünfzig Patienten, 31 (62 %) Frauen und 19 (38 %) Männer mit einem Durchschnittsalter von 66,08 ± 4,53 Jahren wurden rekrutiert. Die Grundlinienmittelwerte und Standardabweichungen für die Schmerzintensität, gemessen durch die NRS, betrugen 8,4 ± 1,47 und 8,36 ± 1,43 in 153 Sm-EDTMP-bzw. 177 Lu-EDTMP-behandelten Patienten. Die Patienten beider Gruppen zeigten eine signifikante Schmerzlinderung, die von der 2. Woche (erste Nachuntersuchung) bis zur 12. Woche nach der Behandlung beobachtet wurde. Hinsichtlich ihrer Wirksamkeit bei der Schmerzlinderung wurde kein Unterschied in Bezug auf die zwei Radiopharmazeutika festgestellt (P < 1,0). Baseline "Symptom Distress Scores" aus dem ESAS-r in 153 Sm-EDTMP- und 177 Lu-EDTMP-behandelten Gruppen waren 5,5 ± 2,1 bzw. 5,4 ± 2,1. Die Werte verbesserten sich in beiden Gruppen signifikant, wobei innerhalb der ersten zwei Wochen nach der Behandlung die deutlichste Besserung erzielt wurde. Die Werte verbesserten sich bis zur 12. Woche der Nachuntersuchung (P < 1,0, nicht signifikant [n.s.]). Der funktionelle Status, gemessen anhand der ECOG-Leistungsstatuswerte, verbesserte sich in beiden Gruppen im Follow-up-Zeitraum. Die Baseline-Werte für den ECOG-Leistungsstatus in 153 Sm-EDTMP- und 177 Lu-EDTMP-behandelten Gruppen betrugen 2,5 ± 1,3 und 2,5 ± 1,3 (Mittelwert ± Standardabweichung). Nach 3 Monaten verbesserten sich die Ergebnisse auf 1,6 ± 0,6 bzw. 1,6 ± 0,6 (P < 1,0, n.s.). SCHLUSSFOLGERUNGEN: : 153 Sm-EDTMP und 177 Lu-EDTMP sind sichere und wirksame Radiopharmaka zur Linderung von Tumorschmerzen bei multiplen skelettalen Metastasen blastischer und gemischter lytisch-blastischer Natur.

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